Geslaagde workshop Peter de Boer
Op donderdag 31 maart waren we te gast op Landgoed Nuwenhuys. Een bijzondere locatie waar mensen met een beperking centraal staan. Oprichtster Annina nam ons mee in haar verhaal. Ze had 7 jaar geleden een idee en dat idee werd een missie. Gedreven door haar zoon met een beperking heeft ze het voor elkaar gekregen een bijzondere plek op te richten waar ontmoeten centraal staat. Landgoed Nuwenhuys is dagbesteding voor mensen met een beperking met veel persoonlijke aandacht. Daarnaast is het ook één van de weinige plekken in Nederland met een volledig ingerichte vakantiewoning voor mensen met een beperking waarbij de benodigde zorg verleend wordt.
Na de introductie van Annina startte we met de workshop van Peter de Boer.
Peter zijn zoektocht startte 10 jaar geleden met de vraag: Waarom is het ene bedrijf wel succesvol en het andere niet?
Samen met een collega onderzocht hij deze vraag en kwam met vijf antwoorden. Om succesvol te zijn moet je bedrijf/product over de volgende principes beschikken:
- Duidelijk à is je product duidelijk
- Relevant à zit er iemand op te wachten?
- Geloofwaardig
- Onderscheidend à wat doe je fundamenteel anders dan een ander
- Inspirerend à inspireer je je klanten?
Duidelijk
Minder subjectief kijken zonder oordeel. Peter liet ons een kunstwerk zien. Om dit kunstwerk te beschrijven gebruikt men vaak een waardeoordeel. Het is de kunst om zonder oordeel te kijken. En ook te luisteren.
“Goed kijken, goed luisteren en stel het oordeel uit en neem dan een beslissing.”
Relevant
Peter liet in zijn presentatie een kwadrant zien met de kleuren rood, geel, blauw en groen. Het laat het verschil zien in het type mens en wat hen definieert. Het is nodig om dat te beseffen, zodat je je ook goed kan inleven in je doelgroep.
Onderscheidend
“It’s not where you take things from but where you take things to”.
“Het is zinloos om origineel te zijn. Je eigen authenticiteit is je bron. Je kan van alles kopiëren, mits je er zelf iets mee doet. Zo kun je onderscheidend zijn”, aldus Peter.
Hij liet ons inzien dat je onder druk vaak conventionele beslissingen neemt. Het is dan juist de kunst om anders te kijken naar de situatie.
Peter gaf ons enkele praktische voorbeelden hoe we onderscheidend kunnen zijn:
- Tradities horen bij het leven maar conventies kun je aanpassen om echt te veranderen. Dit kun je doen door te spelen met afbeeldingen en woorden. Door op een andere manier te kijken naar de werkelijkheid.
- In een brainstorm kun je de zoekvraag op verschillende manieren beantwoorden, door in de huid te kruipen van een ander persoon of merk. Hoe zou Oprah, Mickey Mouse, Ikea etc. mijn probleem of vraag aanpakken.
- De Maya techniek helpt je om onderscheiden te zijn. “Je probeert zo ver mogelijk in de oceaan te komen en zwemt langzaam terug totdat je een product of dienst hebt wat past in de werkelijkheid”. Peter liet ons een voorbeeld zien van een automerk wat de meest futuristische auto ontwerpen bedenkt om vervolgens vanuit die ideeën te werken naar een model wat ook echt gereden kan worden. Zo ga je uit van de “most advanced” ontwerpen en werk je vervolgens naar een “yet acceptable” ontwerp.
Inspirerend
“Gebruik tradities als inspiratiebron. De tradities moet je accepteren maar de regels kun je breken”.
De avond sloten we af met een borrel en hapjes verzorgt door Landgoed Nuwenhuys. Deze avond waren ook veel introducees aanwezig. Mooi om te zien dat steeds meer mensen Aithra weten te vinden. Wij vonden het een geslaagde avond!
Foto Peter de Boer: Lopke van de Reijt


