Terugblik bijeenkomst bij Scooperz

Op 6 februari was Esther Goos onze host voor de eerste Aithra bijeenkomst van 2017 en werden we warm ontvangen bij Scooperz Social Media in Breda.

Voordat de pitch van Monique Rombouts en de presentatie van Esther Goos startten, werden we welkom geheten door onze nieuwe voorzitter Marianne van Keep. Zij vertelde kort dat dit jaar een jaar van verjonging en verdieping gaat worden voor Aithra, op meerdere punten. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, wordt stap voor stap gevormd door ideeën van leden, vergaderingen met de commissies en brainstorms met bestuur. Dus laat je horen als Aithra vrouw!

Frankrijk Notaris

Vervolgens worden we meegenomen in het meeslepende ondernemersverhaal van Monique Rombouts. Haar motto is: durf te doen! Ze vertelt dat het verleden haar gemaakt heeft tot wie ze nu is. Met een goed stel hersens en doorzettingsvermogen heeft ze een rechtenstudie doorlopen en leerde ze stap voor stap voor zichzelf op te komen. Nu is ze notaris en trotse ondernemer. Een volgende stap is haar nieuwe initiatief: Frankrijk Notaris – ontstaan uit liefde voor Frankrijk en het huis wat ze daar met haar man kocht.

Scooperz

Na een drankje en hapje zitten we klaar voor de presentatie van social media-expert Esther Goos. Ze vertelt over haar bureau Scooperz aan de hand van voorbeelden op social media van enkele aanwezigen i.p.v. grote merknamen als McDonalds weer te noemen. Dat werkt herkenbaar en inspirerend! Na een introductie over wat Scooperz doet – adviseren en accounts namens klanten opbouwen en beheren – krijgen we inzicht in de waarde en werking van social media.

Waarom social media?

Voor je merkbekendheid, merkvoorkeur en sales. Je website is onmisbaar voor leads en sales. Via social media (en SEO/SEA) word je gevonden. Het excuus om voor jezelf niets online zetten, omdat het niet goed genoeg is, geldt niet. Maar: zet iets niet online omdat het moet, maar omdat je iets wilt delen. En let op: adverteren is must: social media is niet gratis. Vergelijk het met een billboard in je bedrijf ophangen: dat zien alleen je eigen mensen telkens.

Statistiek aantal gebruikers per kanaal 2016

Zo zien we: Facebook blijft interessant – ook zakelijk. Let wel: de zgn. ‘edgerank’ bepaalt wat je ziet in je tijdlijn: lang niet alles van de pagina’s die je volgt! Heb je weinig volgers? Ga adverteren! Instagram is nu ook booming en heeft Twitter ingehaald. Voor LinkedIn geldt: profiel + connecties + updates = succes. En een goede samenvatting moet meteen herkenbaar zijn voor jou.

Social Media tips

Hieronder een behoorlijk aantal tips die we hebben gekregen, om zelf beter aan de slag te gaan met social media:

  • maak het persoonlijk en gebruik emotie: mensen op foto’s en persoonlijke teksten
  • plaats video rechtstreeks in Facebook (adverteren kan ook)
  • investeer in eigen posts (eigen beeld) in plaats van links van anderen te delen
  • breng per post 1 boodschap (of deel het op)
  • laat jezelf zien (als ondernemer)
  • nieuw is producten van je webshop koppelen aan posts d.m.v. tagging (straks ook Instagram)
  • check je eigen Google ranking eens
  • influencers zijn belangrijk, vooral op Instagram. BN-ers maar ook online helden.
  • tag altijd bedrijven als je ze noemt: dat zorgt voor meer bereik
  • denk als een journalist (wees niet bang om informatie weg te geven)
  • gebruik infographics/ weetjes en zet ze in jouw huisstijl
  • zorg voor een herkenbare (huis)stijl
  • zorg voor kwalitatief beeld, ook specifiek voor social media
  • doe aan contentplanning
  • Facebook – beter paar goede promoted posts dan moetjes
  • zet eens nieuwe technieken in (Bijv. 360 graden-video van je zaak op Facebook)

We praten en netwerken nog na op deze bruisende avond.

Kijk voor de foto’s van deze avond in het fotoalbum.