Masterclass met Marlies Dekkers

Dare to dream, dare to grow, dare to be

Op 15 juni stond de Masterclass met lingerie fenomeen Marlies Dekkers gepland in Bondpark Breda. Marlies Dekkers, geboren in Oosterhout, heeft gestudeerd aan de kunstacademie in Breda en brengt deze stad nog steeds een warm hart toe. De Masterclass bestond uit een streaming sessie waarbij Marlies geïnterviewd werd en de Aithra leden bijeenkwamen voor een interactieve stream sessie bij haar thuis.

Aithra-lid Anouk Stoffels leidde het interview met Marlies over creatief ondernemerschap, haar visie door de jaren heen, maar ook de kansen en tegenslagen van haar indrukwekkende carrière tot nu toe.

In 1991 studeerde Marlies af aan de Kunstacademie, in dezelfde lichting als Viktor & Rolf, echter Marlies was uniek binnen textiel en de focus op het vrouwelijk lichaam. Gedurende haar studie werkte ze vooral met de schoonheid van het lichaam als canvas. Volgens Marlies kun je voornamelijk uit het vrouwelijk lichaam veel inspiratie halen. Maar wie of wat inspireert Marlies nou echt? Haar diverse lingerielijnen belichamen dat wat een vrouw uniek en aantrekkelijk maakt. Marlies is trots om een feminist te zijn en koppelt haar lingerielijnen aan mijlpalen binnen het feminisme. Sterke vrouwelijke rolmodellen in de afgelopen jaren zijn ‘muzen’ voor haar specifieke stijlen. Madonna en Cleopatra zijn enkele voorbeelden hiervan. Dit is iets wat ze altijd op zal blijven zoeken; een vrouw uit het verleden welke de huidige generatie kan inspireren. 

Marlies is na haar studie begonnen met haar eigen bedrijf, zij startte marlies | dekkers in 1993, maar kreeg na 20 succesvolle jaren te maken met een faillissement. Van dat faillissement heeft ze ook een belangrijk aspect geleerd: Elke crisis in het leven zorgt voor een grote verandering waar je op dient te anticiperen. Bij de laatste crisis door COVID bleek dat een online webshop essentieel was om te overleven terwijl in 2003 juist effectief fysiek winkelen de oplossing bleek. 

Je hebt te dealen met de wereld waarin je zit.

“Ondernemen kun je zien als het grote donkere bos waar Roodkapje rondloopt”. In deze uitspraak van Marlies kon iedereen zich waarschijnlijk vinden. Ze bedoelt daarmee te zeggen dat iedere dag wel zijn kansen en bedreigingen bevat welke je kan verwachten als ondernemer. Het is ‘eten of gegeten’ worden in sommige situaties, wat niet per definitie een leuk aspect is van het ondernemerschap, maar het hoort erbij. Zo ook de stap om haar functie als CEO los te laten: “Het was verschrikkelijk om om dit los te laten, maar het is uiteindelijk de beste keuze uit mijn leven geweest waar ik zo dankbaar voor ben.”

Marlies heeft een team van 175 mensen, winkels in meer dan 35 landen en werkt standaard met verschillende distributielijnen voor meerdere seizoenen tegelijkertijd. De vraag gesteld hoe ze haar team meekrijgt in veranderingen of wat haar leerweg is geweest in het aansturen van zo’n team. Marlies: “Ik heb altijd verschillende adviseurs om mij heen gehad, zij geven constant nieuwe inzichten. In sommige gevallen dien ik overstag te gaan, maar soms vast te houden aan mijn idee. Eén van die adviseurs heeft mij zelfs gewaarschuwd dat ik tijdens mijn faillissement een ‘sterke maag’ nodig had. Dit maakte me bang, maar het bereidde me wel voor op wat eraan zat te komen.”

Wees niet naïef in het ondernemerschap, blijf jezelf omringen met goede adviseurs en ‘sustainability is here to stay’. Wat goede adviezen en stof tot nadenken van een powervrouw Marlies Dekkers op de vragen van onze Aithra dames en een zeer succesvolle avond.

 

Deel:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Aithra Nieuws

Andere nieuwsberichten