Interview Barbara Putters

Breda Promotions bestaat al bijna 30 jaar waar Barbara als trendwatcher te werk gaat. “Ik begin altijd met onderzoek en dat doe ik echt heel grondig. Je doet je omgeving te kort als je geen onderzoek doet, ik kan daar een half jaar over doen. Ik kan zoveel materiaal verzamelen dat ik er boeken over kan schrijven, wat ik ook doe.” 

“Breda Promotions staat voor storytelling, vertellen vanuit een verrassende hoek. Hoe het opgepakt gaat worden moeten de mensen natuurlijk zelf weten. Omdat ik ook een trendwatcher ben kan ik ook goed advies geven over wat er komen gaat. Los van Breda Promotions ben ik altijd al iemand geweest die wil verbinden, dat komt ook terug in mijn werk.”

Vertel eens in het kort wat Breda Promotions precies doet en waar het voor staat?
We zijn begonnen met stadswandelingen en industriële excursies bij grote bedrijven. Bij alle bedrijven met een consumenten product namen we een deel van de PR op ons en vertelden we het productieproces. Dit industrieel toerisme is uiteindelijk allemaal verdwenen om bedrijfseconomische ontwikkelingen. Toen ben ik echt naar mijn bedrijf gaan kijken: wat nu? Hoe gaat de gemeente, naast de eigen stad promoten, ook projecten promoten? Ik heb toen een brief geschreven met de vraag hoe zij dit willen gaan doen. Wij hebben natuurlijk een opleiding achter de rug en veel ervaring in het bedrijfsleven opgedaan. Wat is de noodzaak van het promoten van nieuwe ontwikkelingen als De Nieuwe Mark en de nieuwe OV terminal? Belangrijk is dat je communiceert, dat je luistert en verhalen en ideeën deelt. Door een vernieuwde kijk op de verhalen van de stad en de start van de bouw op het voormalige defensieterrein van De Rooi Pannen kregen we de opdracht onderzoek te doen in dit gebied Seelig/Gasthuisvelden; een voorheen bijna ontoegankelijk en onbekend stadsdeel. Door verleden, heden en toekomst te verbinden kun je dit verder met placemaking uitwerken. Door de kennis die wij hebben verzameld zijn we een kenniscentrum geworden voor placemaking en communitybuilding.  

“Voor vrijheid zal je altijd moeten vechten.”

 

We zitten nu in De Teruggave in Breda, één van de projecten waar Breda Promotions aan heeft gewerkt. Vertel eens in een notendop wat jullie bijdrage daaraan was.
Het was een leegstaand gebouw, we wisten ook niet of we het verhuurd zouden krijgen drie à vier jaar geleden. Je moet zorgen dat het een veilig gebouw is voordat we het wilde gaan verhuren aan bedrijven. Alles moest 24 uur per dag en 7 dagen per week te bereiken zijn. We zijn in totaal een half jaar bezig geweest met het helemaal in orde maken van dit pand. 

Jullie geven aan met humor, doortastendheid en deskundigheid Breda een plek te laten worden waar je je thuisvoelt. Hoe laten jullie dit altijd weer zien in het werk dat jullie leveren? Hoe garandeer je dit?

Door projecten op allerlei levels en door heel de stad te ontwikkelen krijg je een enorm netwerk. Met Hip Ambacht hebben we bijvoorbeeld ook de Brabantse erfgoedprijs gewonnen. Er zijn veel samenwerkingen met scholen, met ouderen (wat is je dierbaarste bezit) en met de culturen van de stad.

Heb je nog wensen om Breda Promotions eventueel uit te breiden naar andere steden?
Nee, dat mag iemand anders doen. Ik onderzoek wel andere steden, maar vooral die gelinkt zijn aan Breda. Niet alleen binnen, maar ook buiten Nederland. Maar uitbreiden naar andere steden hoeft voor mij niet. Iedere stad heeft haar eigen DNA, haar eigenheid.

Wie of wat heeft jou gebracht tot waar je nu bent?
Mijn omgeving en de energie van de mensen om je heen, familie thuis en de Gemeente Breda. Die moet ik daarin belonen. Door een nieuw project ga je iedere keer anders kijken; iedere keer kom ik weer nieuwe dingen tegen. Ik werk vier verhaallijnen uit: bekijk het bestuurlijk, bekijk het bevochten, bekijk het religieus, bekijk innovatief. Die thema’s werken we uit en daar leggen we verbinding tussen. Als je die verbinding gaat zien ga je de stad begrijpen. Je krijgt de gelegenheid om het op een moderne manier te vertalen. Ik ben dus maker en verbinder.

Als je de dames van Aithra naar de meest bijzondere plek van Breda mag sturen, welke plek zou dit dan zijn?
De catacomben, onder het stadhuis, waar de veroordeel en gestraften vroeger werden opgesloten. Je gaat er via de keuken van het stadhuis in en via het luik onder het bordes kom je op de Grote Markt uit!

De vraag van Ankie aan jou:
Je bent, niet alleen door je werk, maar ook als rasechte Bredase heel erg betrokken bij onze mooie stad.  Er zijn vast dingen die je anders zou willen zien of dingen die je door zou willen voeren. Stel dat je een maand burgemeester van Breda zou mogen zijn zonder restricties, wat zou je dan graag aan willen pakken of door willen voeren?
Ik zou wel burgemeester willen zijn, maar dan voor de komende vier jaar. Ik zou dan nóg harder de drugs willen aanpakken. Ik vind het zo eng en fout voor onze jeugd. Ook de reclame voor het online gokken zou ik dan ook heel graag aanpakken!  

 

BREDA PROMOTIONS
Gasthuisvelden 11 (4e etage)
4811 VX  Breda
076-5138753

Deel:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Aithra Nieuws

Andere nieuwsberichten