Interview Ankie van der Linden

Hoe is ABC Clinic ontstaan?

ABC Clinic (Aesthetic Breda Complete) is 11.5 jaar geleden ontstaan. Er zit nog een heel verhaal voor. Ik ben in 1998 begonnen met een afslank instituut. Daar wilde ik heel snel al dingen bij gaan doen, toen ben ik gaan werken in een kliniek van een Belgisch bedrijf die in Nederland wilde uitbreiden. Na tien jaar was het mooi geweest en toen vroeg ik mezelf af: wat ga ik nu doen? Ik had dit vakgebied wel gezien en wilde het roer omgooien. Toen koos ik ervoor om uitvaartverzorger te worden. Uiteindelijk stond ik op een splitsing en ging bij mezelf na of ik in de uitvaartbranche wilde blijven werken, of dat ik terug de cosmetiek in zou gaan. Ik wilde in ieder geval niet alleen verder gaan, want dat is best pittig. Ik kwam toen in gesprek met Jorn Kielman. Jorn werkte op dat moment als salesmanager bij een farmaceut gespecialiseerd in onder anderen fillers en zo raakten wij in gesprek over de mogelijkheden voor een eigen kliniek. Daar kwam hij op een gegeven moment op terug en zo is het balletje vanzelf gaan rollen. We hebben ons in januari 2010 ingeschreven bij de KvK onder de naam ABC Clinic. We zijn in hetzelfde pand gaan zitten als waar ik voorheen werkte in de kliniek, maar dan dus onder een andere naam en samenstelling.

 

Kwaliteit is cruciaal in jouw vakgebied. Hoe garandeer je die?

Het belangrijkste is om met A-producten te werken, dus geen rommel en alleen het beste van het beste te gebruiken. Het gaat ook om de artsen die wij aantrekken, dat zijn artsen die het allerbeste werk kunnen leveren. We willen ons ook constant verbeteren en we blijven daarnaar op zoek gaan. Erkenning, herkenning, kwaliteit en advies zijn belangrijke aspecten die hierin aan bod komen. Dat begint vanaf het eerste gesprek met de eerste kop koffie bij ons, tot aan het einde van alle behandelingen. De artsen moeten natuurlijk het kunstje doen en zij kunnen deze kwaliteit het beste waarborgen.

 

Wie of wat is belangrijk voor jou geweest in je eerste baan?

Mijn eerste echte baan was bij C&A, daar werkte ik 45 jaar geleden als administratief medewerkster. Het is misschien heel onvriendelijk om te zeggen, maar ik heb altijd gedacht: ‘zoals die boekhoudster hier ga ik niet worden.’ Ik ben daar heel erg recalcitrant van geworden. Het was voor mij een eyeopener dat ik zo niet oud wilde worden.

Ik ben blijven werken toen ik getrouwd was, dat was eigenlijk al not done. Als je ging trouwen zou je officieel minder werken. Toen dacht ik al: ‘dat gaat ‘m niet worden’. Mijn toenmalige directeur heb ik nu nog contact mee, hij heeft mij echt vaak in het diepe gegooid waardoor ik zelfvertrouwen heb gekregen. Ik werd echt overal bij betrokken, we begonnen met zijn zessen en dit groeide uit tot iets groots. 


Jouw bedrijf heeft niet alleen een vliegende start gemaakt, maar levert al jaren kwaliteit behandelingen met professionele artsen. Het vraagt aardig wat lef om zo je eigen plan te hebben én uit te voeren. Als je een jonge ondernemer nu, vanuit je eigen ervaren ondernemershart, een advies mocht geven en ze mocht behoeden voor een valkuil, wat zou je dan zeggen?

Drijf op je eigen vertrouwen en kunnen. Luister wel naar een ander, maar ga je niet spiegelen aan een ander. Mijn ervaring is dat mijn onderbuikgevoel het beste werkt. Dat komt op heel veel punten terug. Geloof in je eigen kunnen en durf onderuit te gaan.

Ik zeg ook altijd dat je beter een beslissing kunt nemen en er achteraf achter komen dat het de verkeerde beslissing is geweest, dan de beslissing helemaal niet nemen. Van zo’n verkeerde beslissing leer je dan juist alleen maar. Je hoeft geen studie te hebben gedaan om je eigen gevoel te mogen volgen, je moet die stapjes extra durven nemen. Dat wil niet zeggen dat je elke avond en ieder weekend moet werken, maar ondernemen is geen 09:00 tot 17:00 baan.


Vind jij jezelf dan ook een rolmodel voor andere vrouwen?

Ik weet niet of ik mezelf een rolmodel kan noemen, maar wat ik wel regelmatig hoor van mensen om mij heen is dat ik behoorlijk eigenwijs kan zijn, mijn eigen plan trek en een beetje vanuit een underdog perspectief mijzelf op de kaart zet. Ik kan mezelf ook wel een doorzetter noemen: ik wil gewoon werken en dat kunnen sommigen niet begrijpen. Ik hoef niet in alles het beste zijn, maar als ik iets doe dan wil ik het goed doen.


Waar ben jij het meest trots op?

Hetgeen wat ik hier weggezet heb. Ik denk dat als mijn boekhoudster nog zou leven ze mij een schouderklopje zou geven.


Wat is het succes achter de PR en communicatie van je bedrijf?

Goed kijken wat je collega’s en concurrenten doen en zorgen dat het voor mensen interessant blijft om je te volgen. Wat voor ons natuurlijk eigenlijk het belangrijkste is, is mond-tot-mondreclame. Je kunt geen makkelijkere en betere reclame hebben dan dat. 


Waar word je gelukkig van?

Ik word erg gelukkig van sporten: ik ga altijd op de fiets naar mijn werk, ik sport vóór het werk, ik doe aan wielrennen, fietsen, zwemmen en ga zo maar door. In december heb ik een lelijk ongeluk gehad, daardoor heb ik een tijd niet actief kunnen leven. Ik doe alles op mijn eigen manier en heb dat ook nodig. Ook heb ik een jonge hond die mij heel gelukkig maakt en die altijd blij is als ik thuiskom en hebben we een huisje in Zoutelande waar we lekker lange strandwandelingen kunnen maken. En als moeder hoor ik natuurlijk ook te zeggen: als mijn kinderen gelukkig zijn dan ben ik ook gelukkig ;-). Succes betekent voor mij dat je je prettig voelt in hetgeen wat je doet. Dat je dat graag en met liefde doet en er ook energie van krijgt. Zoiets kun je niet altijd meten, als je maar goed doet wat je doet.


De vraag van Marjorie van Geenhuizen aan jou:

Ons uiterlijk wordt steeds maakbaarder met plastische chirurgie. Jammer genoeg bestaan de rolmodellen waaraan we ons spiegelen uit gemanipuleerde foto’s en denken mensen dat dat de norm is voor geluk. In de modewereld is daar wat aan gedaan door bijvoorbeeld ook vollere, oudere en gekleurde modellen te tonen. Is het denkbaar dat de plastische chirurgie zich ook zou verkopen met voorbeelden van ‘echte mensen’ en meer nadruk zou leggen op de bewustwording en wat er nog meer nodig is om je goed in je vel te voelen? Hoe denk jij daarover?

 

Ik denk dat als je onze normen en waarden leest en weet hoe ons bedrijf in elkaar steekt dan heb je het antwoord eigenlijk al. Onze slogan is ook ‘Mooi jezelf blijven’. Natuurlijk is het ons ook bekend dat alles wat je op social media tegenkomt dat dat gewoon onzin is. Wij zijn niet het bedrijf dat dat soort jonge mensen krijgen, dat filtert zich in principe al hier bij de voordeur. Ook omdat wij qua prijzen wat anders in elkaar zitten dan de goedkopere klinieken.

Ik vind het wel heel lastig dat ik mezelf heel vaak moet verdedigen. Ik ben soms wel eens geneigd om bij een eerste ontmoeting een ander beroep te kiezen in plaats van uitleggen wat ik nou echt doe. Er wordt snel een stempel gedrukt op dit beroep, dat is heel vervelend. Ik ga geen mensen overtuigen over hoe mijn beroep in elkaar zit, daar heb ik geen zin meer in, dat hoort ook bij ouder worden denk ik. Je ziet heel snel of foto’s gemanipuleerd zijn of niet. Op onze websites werken we namelijk ook met voor- en na foto’s: perfect wordt het niet en dat moet je ook niet willen. Als mensen hier willen komen om zogenaamd het ‘perfecte plaatje’ te worden dan houdt het voor ons al op. Je kunt dat niet waarmaken, wel verbeteren. Een verbeterpunt is voor iedereen ook anders natuurlijk. Dus waar het om gaat is om mooi jezelf te blijven en mooi oud te worden.

 

Onze volgende gast is Barbara Putters-Op de Beek, welke vraag zou je haar graag willen stellen?

Je bent, niet alleen door je werk, maar ook als rasechte Bredase heel erg betrokken bij onze mooie stad.  Er zijn vast dingen die je anders zou willen zien of dingen die je door zou willen voeren. Stel dat je een maand burgemeester van Breda zou mogen zijn zonder restricties wat zou je dan graag aan willen pakken of door willen voeren?

 

Deel:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Aithra Nieuws

Andere nieuwsberichten

24 juni – Thema ‘HR’

THEMABIJEENKOMST  HRMuriël van Beurden neemt Aithra tijdens deze ‘ontbijtsessie’ mee in de wereld van HR. Want wat zijn nu eigenlijk de laatste trends (ChatGTP bijvoorbeeld), 

Lees meer »